I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, November 7, 2009

::Tugasan 2:Ulasan Jurnal 2::

::Action Research: A Tool for Improving Teacher Quality and Classroom Practice::
Oleh: (Katherina A’Connor, H. Carol Greene & Patricia J. Anderson)

Pengenalan
Kajian tindakan ialah alat atau bahan untuk menolong guru atau tenaga pengajar untuk mendapat strategi pengajaran yang bersesuaian ketika mengajar (Sagor, 2004). Melalui kajian tindakan, terdapat perubahan yang positif seperti peningkatan cara pengajaran guru, refleksi kendiri dan meningkatkan keseluruhan pengajaran didalam kelas(Ferrance, 2000,Johnson & Button at el). Kajian ini lebih bermakna kepada guru kerana guru itu sendiri yang membuat kajian terhadap kelas mereka sendiri.

Terdapat 2 pernyataan masalah yang cuba dikemukan:
a) Untuk mengenalpasti adakah strategi yang digunakan bersesuaian didalam kelas
b)Untuk mengenalpasti bahan bantu didalam kelas dapat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran

Set Kajian
Dilakukan oleh 51 orang pelajar separuh dan sepenuh masa di Universiti Southeaster U.S didalam Sarjana Pendidikan

Setting
Didalam bilik kuliah dan makmal komputer

Prosedur dan Pengumpulan Data
Kajian ini dijalankan dimana kaji selidik dilakukan dengan menggalakkan pelajar menggunakan kotak digital, dimana penghantaran melalui elektronik dibawah sistem universiti, dan ia menggunakan sof copy berbanding kaedah pertama menggunakan hard copy. Kajian ini mengikut beberapa langkah-langkah:
1) Pengkaji mengenalpasti soalan yang hendak ditanya
2) Pengkaji menentukan prosedur dan pengumpulan data
3) Pengkaji melakukan kandungan analisis
4) Pengkaji mentafsir keputusan

Hasil Dapatan
Hasil dapatan diperolehi dari melakukan kaji selidik melalui hard copy (kertas kaji selidik) dan softcopy( melalui sistem universiti)

Rumusan
Kajian tindakan ini memberi kesan kepada kehidupan guru seharian dan dimasa akan datang. Merujuk kepada Parsons dan Brown (2002), keuntungan ketika melakukan kajian tindakan ini dapat memberitahu kita tentang perlunya ada peningkatan didalam pengajaran kita. Merujuk kepada Ferrance (2000) dan Sax dan Fisher (2001), menemui keputusan yang sama, dimana kajian tindakan ini memberi keyakinan diri ketika mengajar. Ini kerana guru telah mengetahui cara yang berkesan untuk meningkatkan mutu pengajaran mereka seharian. Kesimpulannya, kajian tindakan ini sangat baik untuk guru memperbaiki pengajaran mereka dan sekaligus menerapkan budaya kreatif berfikir dalam pengajaran

0 comments: